COASTAL YOGAs klasser & kurser

Vi erbjuder:

Coastal Senior - yoga anpassad för äldres behov
Du behöver inte var ung och smidig för att utöva yoga!
I senioryogan anpassar vi såklart klassen efter behov och förmåga.

Yogans långsamma, mjuka rörelser är idealiska för dig som är äldre. Yoga stärker kroppen och sträcker ut kroppens muskler.
Yoga ökar cirkulationen i kroppen, motverkar stela leder och ökar kroppens rörlighet. Genom yoga förbättras balansen och koordinationen.
Yoga hjälper Dig att slappna av i både kropp och sinne och ger Dig en bättre sömn. Detta är bara några av yogans goda effekter!

Lärare: Jennie
Nivå: 1

 

Coastal Grundkurs - grundkurs med avancering
en längre grundkurs i Hatha Yoga som sträcker sig under hela terminen som gör att vi i ett lugnare tempo kan gå igenom grunderna:

  • yogans grundläggande andningsövningar (pranayama), reningstekniker (kriyas) och kroppslås (bandhas)
  • solhälsningen (surya namaskar) – en serie positioner som görs i en sekvens integrerat med en djup och medveten andning
  • yogans grundläggande positioner (asanas)
  • fysiska och mentala avslappningsövningar (yoga nidra)
  • meditation och mindfulness (dahrana och dhyana)
  • yogans filosofi

Denna kurs är för dig som är ny till yoga och/eller du som inte har praktiserat hos oss tidigare. Kursen ger dig en fin grund i yoga. Vi börjar mjukt och lugnt och lägger till olika tekniker och metoder allteftersom. OBS! Var medveten om att en avancering sker under kursens gång.
I kursen ingår ett kompendium för hemmabruk på pdf samt utlåning av mattor och filtar.

Lärare: Jennie
Nivå: 2

 

Coastal Flow - intensiv flow, juicy, sweet & sweaty
För dig som vill ha en lite mer fysiskt utamande och dynamisk yoga inspirerad av yogaformerna vinyasa flow och ashtanga.  Vi håller oss till den klassiska varianten av surya namaskar - solhälsningen - både med och utan intuitiva variationer, provar olika lekfulla vinyasas - sekvenser och håller våra asanas - positioner - inte fullt så länge som i den klassiska yogan. Vi hittar ett skönt flöde - flow.


Vi praktiserar pranayama, andningstekniker, bandhas, kroppslås och kriyas/shatkarmas, utrensningstekniker - för att få kontroll över samt få igång flödet av prana - livsenergi - och för att rensa ut vårt system. Det är inte ovanligt att vi bygger klassen mot en peakposition, kanske en armbalans :), eller att klassen har ett fysiskt, mentalt, emotionellt eller filosofiskt tema. Vi avslutar varje klass med en skön djupavslappning och/eller meditation.
Fortsättningsnivå - grundkurs eller tidigare erfarenhet av yoga rekommenderad

Lärare: Jennie
Nivå: 4

 

Coastal Yin - yummi & meditativ stretch
Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne. Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer.

Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3 - 5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg (fin beskrivning av Yogobe).
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Lärare: Kicki
Nivå: 1


Coastal Morning Stretch & Coffee - väck kropp & knopp
Ett uppiggande och energigivande pass med mjukt flöde. Vi använder oss av lugna sekvenser - vinyasas för att väcka, öppna upp och sträcka ut kroppen och av uppiggande och utrensande andningsövningar - paranayama. Passet mjukar upp och stärker oss på ett skonsamt och skönt sätt, vi får igång flödet och värmen genom rörelser. Varje rörelse följer andetaget och övningarna blir meditativa, vilket hjälper dig att stilla sinnet.

Vi avslutar varje session med en avslappning eller meditation och därefter avnjuter vi en kopp kaffe tillsammans om det behagar :)
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Lärare: Johan
Nivå: 2

 

Coastal Klassisk - yoga utan krusiduller
Vi gör yoga i klassisk stil. Vi värmer upp med några varv av solhälsningen, surya namaskar. Vi praktiserar andningstekniker, pranayama och utrensningstekniker, kriyas, för att få kontroll av och få igång prana, livsenergi, i kroppen och för att rensa ut. Vi håller olika positioner, asanas, som gör kroppen stark, smidig och balanserad. Vi ger tid för reflektion mellan våra asanas. Hela tiden integrerar vi en djup, medveten andning till våra ställningar och rörelser.

Ibland använder vi oss av olika hjälpmedel såsom rep, block och kuddar.
Vi avslutar varje session med en skön djupavslappning och/eller meditation!
Fortsättningsnivå - grundkurs rekommenderad

Lärare: Johan
Nivå: 4

 

Coastal Relax & Release - mjuk yoga & avspänning
Vi använder oss av alternativa uppvärmningsövningar till solhälsningen. Vi yogar mestadels liggande, sittande och halvstående på mattan.

Här ligger fokus på att släppa på såväl mentala som fysiska spänningar. Vi fyller på med ny energi och gör oss av med stress, oro och negativa tankar. Vi släpper på fysiska spänningar i nacke, axlar och rygg och jobbar med att stärka mage och rygg.

Passet är lugnt, mjukt och meditativt och till för att skapa harmoni i kropp och sinne. Vi varvar mjuka dynamiska rörelser med yininspirerad yoga där vi ligger eller sitter lite längre i vissa ställningar. Hela tiden integrerar vi en djup, medveten andning till våra ställningar och rörelser. I passet förekommer ofta olika former av lugnande andningstekniker.
Klassen kan speciellt lämpa sig för personer med hög stress och som vill lära sig att slappna av samt personer med viss begränsad rörelseförmåga, men även som ett komplement till en mer fysisk yoga. Vi avslutar med en lång och skön djupavslappning!
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Lärare: Johan
Nivå: 1

 

Coastal Grabb - yoga för stela män, styrka & stretch
Glömt att stretcha? Du behöver inte vara vig för att utöva yoga. Vighet är heller inget mål med yoga, det är bara en välkommen bi-effekt när du gör det regelbundet. Grabbyogan är en rätt fysiskt utmanande yoga för män i alla åldrar. Fokus ligger snarare på styrka, uthållighet och lagom stretch istället för att slå knut på sig själv ;)
Rörelser pch ställningar utförs med en medveten andning och varje pass avslutas med en härlig avslappning.
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Läarare: Johan
Nivå: 2

 

Coastal Garuda - styrka & stretch med grace
Garuda är svaret till många människors önskan om en starkare, rörligare och mer tonad kropp. Serier av övningar utan stopp utmanar din mentala styrka såväl som din fysiska kapacitet och ger snabba resultat. Den organiska synen på träning gör dig stark och energifylld.

Garudaklassen fokuserar på flöde, rytm och är en blandning av yoga, pilates och dans. Hitta avslappning och precision i varje rörelse och lär dig grundläggande Garudateknik för ny vitalitet, kraft och ökad flexibilitet.

Lärare: Gabriella
Nivå: 2

 


Coastal Rygg & Bål - stärkande, uppmjukande & avslappnande
Vi träffar så många med olika besvär i ryggen. Ibland kan ett trauma skett. Andra gånger är det långvarig spänning och stelhet som är orsaken. Med denna yoga vill vi mjuka upp det som är spänt, skapa utrymme i det som är stelt och stärka det som är svagt. Dett är en lugn yogaform som jobbar både i förebyggande och reahbliternade syfte. Viss tid finns för personlig rådgivning.
Nybörjarnivå - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs

Lärare: Jennie
Nivå: 1

 

Vi har ett maxantal på ca 24 deltagare/pass. Vi vill därför när du anmäler dig veta vilket/vilka av veckans pass som kommer vara det/de som ni huvudsakligen kommer att gå på. Självklart får man gärna byta eller ta igen ett missat pass i mån av plats.
Man kan droppa in på pass i mån av plats. Antingen dyker man upp och chansar eller skickar iväg ett sms till 073-8059608.

 

Varje pass har en svårighetsgrad/nivå, vilket innebär följande:

  1. För alla - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs. Lätt nivå. Varje pass har ett lugnt och mjukt tempo. Ingen avancering av övningar.
  2. För alla - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs. Medel nivå. Mer fysisk än nivå 1 och en aningen snabbare tempo.
  3. För alla - ingen tidigare yogaerfarenhet krävs. Lätt nivå till en början med en utveckling/avancering allteftersom terminen fortgår.
  4. Fortsättningsnivå – Coastal Grundkurs eller tidigare erfarenhet av yoga rekommenderas.


Alla klasser är mellan 75 - 90 min och ges löpande under hela terminen med undatag för Coastal Yoga, Beats & Bubbles som ges 1g/månad som ett on going event. All verksamhet har uppehåll v 39, 40 och 44.
För dagar och tider, se
Schema Hösten 2018 på pdf

 

YOGISKT SMÅTT & GOTT
COASTAL YOGA, beats & bubbles
(2018-09-05)     Läs mer
Favorit i repris: GARUDA med GABRIELLA på Bliss i Skene
(2018-08-29)     Läs mer
COASTAL YOGA i Varberg
(2018-08-03)     Läs mer
Full Moon Breathwork 23 november
(2018-06-29)     Läs mer
Internationella Yogadagen 21 juni
(2018-06-19)     Läs mer
Se alla
  
Bliss & Balans YOGA etc | Örbyvägen 21 i Skene | 073- 805 96 08 | yoga@blissbalans.se